Monday, 10 December 2012

Cara aku melukis muka. (Anime style)

Aku mmg jenis minat melukis. Sejak kecik lagi. Tapi tak tahu cara melukis yg betul. So, aku pun belajarlah dari youtube.

So sekarang aku na ajar korang pulak mcm mana na melukis muka orang ala-ala anime gitu.

First aku buat bentuk bulat. Boleh tengok gambar. Then, aku lukis pulak mata. Mata tu terpulang pada korang nak lukis mcm mana. Nak buat mata marah ke, sedih ke, teruja ke ..terpulang. 

Sama jugak dengan bentuk muka, samada korang na buat muka petak, muka bulat, segi tiga ..pun sama, terpulang.

Untuk rambut pulak, korang bole buat rambut kerinting, lurus, ikal mayang, panjang pendek mengikut kesukaan korang. 

And the last one, shading. Shading ni yg paling lama sekali aku belajar. Payah oo, sampai sekarang pun tak perfect lagi.

Tapi ada 1 perkara yg paling penting dalam melukis. Imaginasi. Tanpa imaginasi, mmg payah kalau na menghasilkan lukisan yg betul2 menarik.

Sekian, Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment